ΕΝΕΡΓΕΙΑ 3. Τροφές και Ενέργεια

ΔΙΑΡΚΕΙΑ:

1 διδακτική ώρα

ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ:

Ενέργεια, μορφές ενέργειας, τροφές, δικαίωμα στην τροφή, κλιματική αλλαγή.

ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ:

Ηλεκτρονικός υπολογιστής

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:

Οι στόχοι της συγκεκριμένης διδακτικής παρέμβασης προσανατολίζονται στο να μάθουν οι μαθητές να:

Υπάρχουν

  • Να διευρύνουν τους ορίζοντές τους μέσα από τη συζήτηση, την επιχειρηματολογία και την επικοινωνία και την χρήση τεχνολογικών μέσων.
  • Να δημιουργήσουν στάσεις, συμπεριφορές και προωθήσουν ανάλογα μηνύματα προς την οικογένεια, τους φίλους, την κοινωνία και τους φορείς της.

Συμβιώνουν

  • Να αναφέρουν οι μαθητές ότι ο άνθρωπος παίρνει την ενέργεια που είναι απαραίτητη για τη λειτουργία του οργανισμού και τις δραστηριότητες του από τις τροφές.
  • Να αναπτύξουν κριτική και δημιουργική σκέψη για τις ενεργειακές ανάγκες των ανθρώπων.

Γνωρίζουν

  • Να οικοδομήσουν γνώσεις που σχετίζονται με τις έννοιες δικαίωμα στην τροφή και κλιματική αλλαγή.
  • Να καλλιεργήσει την γνώση των μαθητών σε θέματα  ενεργειακής κατανάλωσης και  απόδοσης.
  • Να αναφέρουν οι μαθητές ότι διαφορετικές τροφές έχουν διαφορετικό ενεργειακό περιεχόμενο.

Πράττουν

  • Να αναπτύξουν δεξιότητες και ασκηθούν στην παρατήρηση προκειμένου να λύσουν τις δραστηριότητες που σχετίζονται με το θέμα του μαθήματος.
  • Να εξοικειωθούν με τη συλλογή των πληροφοριών.

Μετασχηματίζουν

  • Να αντιληφθούν οι μαθητές ότι η ενέργεια που χρειάζεται ένας άνθρωπος εξαρτάται από την σωματική του δραστηριότητα.
  • Να διαπιστώσουν οι μαθητές ότι το ενεργειακό περιεχόμενο των τροφών που καταναλώνει κάθε άνθρωπος πρέπει να είναι αντίστοιχο της ενέργειας που απαιτείται για τις δραστηριότητές μας

 

   Υιοθετείται η Διεπιστημονική και Διαθεματική προσέγγιση και μέθοδοι που προάγουν τη βιωματική μάθηση, την ενεργό συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών και την εισαγωγή σε θέματα δικαιωμάτων των ανθρώπων και της κλιματικής αλλαγής.  Στο μεγαλύτερο μέρος του η συγκεκριμένη ενότητα αποτελεί εργασία πεδίου. 

   Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρατηρούν,  ερευνούν,  συνομιλούν με ανθρώπους της περιοχής,  συγκεντρώνουν στοιχεία,  συνεργάζονται,  συνθέτουν ομαδικές εργασίες,  διατυπώνουν προτάσεις για την επίλυση τυχόν προβλημάτων, αναλαμβάνουν δράση, αν το κρίνουν απαραίτητο.

   Σκοπός του προγράμματος η συμβολή του στη διαμόρφωση ευαίσθητων, σκεπτόμενων και ενεργών πολιτών που θα αντιμετωπίζουν κριτικά τα όσα συμβαίνουν γύρω τους, θα έχουν τη διάθεση και την ικανότητα να αναλάβουν δράση για τη διεκδίκηση μιας καλύτερης ζωής και γενικότερα,  θα υιοθετήσουν αξίες,  στάσεις,  συμπεριφορές στην κατεύθυνση της αειφορίας. Αυτό που καλλιεργείται είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, παγκόσμιας ευημερίας και η διασφάλιση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας καθώς όλοι οι άνθρωποι στον κόσμο έχουν δικαίωμα στην τροφή.

   Το σχολείο πρέπει να αποτελεί χώρο υποδειγματικής εφαρμογής των αρχών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως είναι ο σεβασμός στον άλλο, η διασφάλιση της αξιοπρέπειας του κάθε ατόμου, η ελευθερία από κάθε μορφής διάκριση, η ελευθερία σκέψης και έκφρασης, η συμμετοχή και η συνεργασία.

 

 

Βιβλίο μαθητή

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΕΡΕΘΙΣΜΑ

  Ζητάμε από τους μαθητές να διαβάσουν με προσοχή τις πληροφορίες που τους παρέχονται στο ηλεκτρονικής μορφής βιβλίο του μαθητή. Οι μαθητές ανάλογαμε το επεξεργαζόμενο πεδίο μπορούν να παρατηρούν εικόνες που σχετίζονται με αυτό και να αναζητούν παραπάνω πληροφορίες χρησιμοποιώντας τους υπερσυνδέσμους, οι οποίοι τους μεταφέρουν σε ένα νέο παράθυρο επεξεργασίας

 Στην αρχή, οι μαθητές εισάγονται σταδιακά στο περιεχόμενο της ενότητας «Τροφές και Ενέργεια» μέσω εμπειρικών παραδειγμάτων από την καθημερινή ζωή. Οι μαθητές, κατά αυτόν τον τρόπο θα συνειδητοποιήσουν ότι για τις διάφορες δραστηριότητες της καθημερινότητάς μας χρειαζόμαστε ενέργεια.

  Στην συνέχεια,  οι μαθητές διαπιστώνουν ότι η ενέργεια που χρειαζόμαστε καθημερινά σχετίζεται με τις δραστηριότητες τις οποίες κάνουμε. Εξηγούμε στους μαθητές ότι KJ είναι μονάδα μέτρησης της ενέργειας χωρίς όμως να εμβαθύνουμε. Όσο περισσότερη σωματική κόπωση απαιτεί μια δραστηριότητα τόση περισσότερη ενέργεια χρειαζόμαστε γι' αυτήν. Εξηγούμε στους μαθητές ότι το σώμα μας χρειάζεται ενέργεια ακόμη κ όταν νομίζουμε ότι δεν κάνουμε κάτι, όπως όταν κοιμόμαστε ή όταν παρακολουθούμε τηλεόραση. Με κατάλληλες ερωτήσεις δίνουμε έναυσμα για συζήτηση. Με τον υπερσύνδεσμο δίνουμε την δυνατότητα στους μαθητές να δουλέψουν πάνω στην Δραστηριότητα 1 του τετραδίου εργασιών προκειμένου να αντιληφθούν καλύτερα το γεγονός ότι η διατροφή μας επηρεάζει σημαντικά την ενέργεια που χρειαζόμαστε για τις δραστηριότητές μας.

 

  Η επόμενη παράγραφος, σχετίζεται με τις μετατροπές της ενέργειας στο μικρόκοσμο. Οι μαθητές θα πληροφορηθούν για τις διαφορές μορφές που παίρνει η ενέργεια. Και πάλι, στο σημείο, αυτό, δίνονται παραδείγματα, να αντιληφθεί ο μαθητής την αναγκαιότητα της τροφής προκειμένου να λειτουργήσει ο περίπλοκος οργανισμός του ανθρώπου.
 
  Οι μαθητές με την παρότρυνση του εκπαιδευτικού χρησιμοποιούν τον υπερσύνδεσμο, για να οδηγηθούν στο άρθρο «Η Ενέργεια αλλάζει συνεχώς μορφή» που εξηγεί με την χρήση εμπειρικών παραδειγμάτων την χρησιμότητα της ενέργειας σε όλο το φάσμα των καθημερινών δραστηριοτήτων, τόσο των έμψυχων όσο και των άψυνων πραγμάτων. Γεγονός που γενικεύει την ύπαρξη ενέργειας σε όλα τα αντικείμενα.
   Οι μαθητές σε προηγούμενες ενότητες έχουν εισαχθεί σε έννοιες που σχετίζονται με την μετατροπή της ενέργειας, οπότε δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα κατανόησης.

 

  Οι μαθητές στην συνέχεια πληροφορούνται για την αναγραφή του ενεργειακού περιεχομένου των τροφών η οποία βρίσκεται, συνήθως, στο πίσω μέρος των συσκευασιών κάθε τροφίμου.

  Μπορούμε να έχουμε ζητήσει από την προηγούμενη ημέρα να φέρουν οι μαθητές στο σχολείο αποκόμματα από συσκευασίες τροφίμων και να διαβάσουν στη τάξη πόση ενέργεια περιέχει κέθε ένα από αυτά. Στις συσκευασίες τροφίμων αναφέρεται συχνά το ενεργειακό τους περιεχόμενο σε KJ και σε Kcal. 

  Στην καθημερινή μας ζωή αναφέρουμε συχνά τις θερμίδες που μας δίνουν τις τροφές, κάτι που γνωρίζουν σίγουρα και οι μαθητές. Τους εξηγούμε ότι αυτό που στην καθημερινή γλώσσα αναφέρουμε και ώς θερμίδα ονομάζεται σωστα χιλιοθερμίδα και ότι πρόκειται για μονάδα μέτρησης της ενέργειας που χρησιμοποιούσαμε παλαιότερα. Τους προτρέπουμε να χρησιμοποιούν το Kj ως μονάδα μέτρησης για την ενέργεια. Δίνουμε ακόμη στους μαθητές την πληροφορία ότι 1 kcal αντιστοιχεί σε 4,2 KJ. Σε πολλές συσκευασίες χρησιμοποιούνται παράλληλα και οι δύο μονάδες.

 

 

   Η επόμενη παράγραφος δίνει στον εκπαιδευτικό την δυνατότητα να ανοίξει μια συζήτηση για τις ιδιότητες των τροφών και πως αυτές οφείλονται για την έλλειψη ή ύπαρξη σωματικού βάρους. Εξηγούμε στους μαθητές ότι η ενέργεια που παίρνουμε από τις τροφές πρέπει να είναι αντίστοιχη με αυτή που είναι απαραίτητη για τις δραστηριότητες μας. Αν η ενέργεια που παίρνουμε από τις τροφές είναι περισσότερη, ο οργανισμός μας αποθηκεύει την περίσσεια ενέργεια με την μορφή λίπους, δηλαδή παχαίνουμε. Είναι, λοιπόν σημαντικό οι μαθητές να προτείνουν ενεργειακό πρόγραμμα του οποίου το ενεργειακό περιεχόμενο να αντιστοιχεί στις δραστηριότητες που προτείνουν πιο πάνω. Αν το ενεργειακό περιεχόμενο αποκλίνει σημαντικά, τους προτρέπουμε να αυξήσουν ή να μειώσουν τις ποσότητες αντίστοιχα.

  Στο σημείο αυτό, μπορούμε να κατευθύνουμε τους μαθητές να επεξεργαστούν την Δραστηριότητα 5 του τετραδίου εργασιών  όπου σχετίζεται άμεσα με την κατανόηση του συγκεκριμένου διδακτικού περιεχομένου. Με έναν υπερύνδεσμο οι μαθητές μπορούν να οδηγηθούν εύκολα στην συγκεκριμένη δραστηριότητα.

   Καθώς προχωράμε στο τέλος του βιβλίου του μαθητή, εισαγόμαστε σταδιακά στην βιώσιμη εκπαίδευση. Οι μαθητές πληροφορούνται για την έλλειψη ισότητας στην τροφή ανά τον κόσμο και προβληματίζονται για μέλλον του κόσμου. Στο σημείο αυτό, μπορεί να ξεκινήσει μια υποβοηθούμενη συζήτηση με τους μαθητές, οι οποίοι συναντούν, για πρώτη φορά έννοιες, όπως δικαίωμα στην τροφή, υποσιτισμος κλπ.

   Οι μαθητές θα κληθούν να διατυπώσουν τις απόψεις τους, να σχολιάσουν το κείμενο και να συνδυάσουν προηγούμενες γνώσεις προκειμένου να γίνει μια επικοδομητική συζήτηση πάνω σε ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα που ταλανίζει τον πλανήτη.

  Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόβλημα του υποσιτισμού, οι μαθητές μπορούν να πατήσουν πάνω στον υπερσύνδεσμο, ο οποίος τους οδηγεί σε μια νέα ιστοσελίδα που τους εξηγεί την έννοια. 

 

  Στο τέλος του βιβλίου καταλήγουμε στο πως η κλιματκή αλλαγή επηρεάζει το δικαίωμα στην τροφή. Στο σημείο, αυτό, οι μαθητές μπορούν να πληροφορηθούν με την μορφή υπερσυνδέσμων για το τί είναι κλιματική αλλαγή και το δικαιώμα στην τροφή, έννοιες, πολύ σημαντικές για την βιώσιμότητα του κόσμου. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να ξεκινήσει μια συζήτηση με τους μαθητές για το πώς νομίζουν ότι η κλιματική αλλαγή και οι επιπτώσεις της σχετίζεται και επηρεάζει το δικαίωμα όλων των ανθρώπων στην τροφή.

  Επειδή, οι έννοεις αυτές, είναι πολύ δύσνόητες για τους μαθητές, ίσως να χρειαστεί να γίνει μια παραιτέρω επεξεργασία. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να τους προτρέψει να συμβουλευτούν τους υπερσυνδέσμους οι οποίοι θα τους βοηθήσουν να συλλέξουν πληροφορίες για την κλιματική μετανάστευση, τα γενετικά τροποποιημένα προϊόντα και τους αναπτυξιακούς στόχους της χιλιετίας.

 

 

 

Τετράδιο εργασιών

Δραστηριότητα 1 

"Τροφές και ενέργεια: Πρωϊνό"

Στόχοι της δραστηριότητας:

  • Να κατανοήσουν οι μαθητές ότι η ενέργεια που χρειαζόμαστε για τις καθημερινές μας δραστηριότητες προέρχονται από τις τροφές
  • Να αντιληφθούν το διαφορετικό ενεργειακό περιεχόμενο των διαφόρων τροφίμων και να μπορούν να υπολογίζουν τις  θερμίδες Κj που καταναλώνουν.

  Ζητάμε από τους μαθητές να παρατηρήσουν τον πίνακα με το ενεργειακό περιεχόμενο διάφορων τροφίμων. Επισημαίνουμε στους μαθητές ότι ο πίνακας μας δίνει πληροφορίες για την ενέργεια που περιέχεται σε 100 γραμμάρια διαφόρων τροφών και εξηγούμε ότι μεγαλύτερες ποσότητες περιέχουν, προφανώς, περισσότερη ενέργεια, ενώ μικρότερες ποσότητες τροφίμων περιέχουν λιγότερη ενέργεια.

  Μπορούμε να ζητήσουμε από τους μαθητές, πριν λύσουν το πρόβλημα να αναφέρουν και αριθμητικά παραδείγματα για 50 ή 200 γραμμάρια τροφίμων. Οι μαθητές συμπληρώνουν την παρατήρησή τους αναφέροντας τα τρόφιμα που περιέχουν περισσότερη καθώς και αυτά που περιέχουν λιγότερη ενέργεια.

 Οι μαθητές μπορούν να καταγράφουν τις απαντήσεις σε ένα νέο παράθυρο το οποίο ανοίγει αν πατήσουν τον υπερσύνδεσμο στο τέλος του προβλήματος.

 

Δραστηριότητα 2

"Προβληματισμός μέσω εικόνων"

Στόχοι δραστηριότητας:

  • Να προβληματιστούν οι μαθητές μέσω εικόνων που λειτουργούν σαν ερεθίσματα για πρόκληση συναισθημάτων.
  • Να εκφράσουν ελέυθερα τις απόψεις τους και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα μέσω της δημιουργικής γραφής.
  • Να οξύνουν την φαντασία τους.

  Ζητάμε από τους μαθητές να παρατηρήσουν τις εικόνες που παρατίθενται στην δραστηριότητα και να καταγράψουν τις πρώτες λέξεις που τους έρχονται στο μυαλό. Η δραστηριότητα αυτή, λειτουργεί σαν ερέθισμα για την πρόκληση συναισθημάτων, τα οποία λειτουργούν επικοδομητικά στην απόκτηση της συνείδησης από την πλευρα των μαθητών για θέματα, όπως η πείνα που αποτελεί, ένα από τα βασικότερα προβλήματα που βασανίζει ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού της γης.

 

Δραστηριότητα 3

"Κατασκευή εννοιολογικού χάρτη"

Στόχοι δραστηριότητας:

  • Να εισαχθούν οι μαθητές στις πρωταρχικές έννοιες της κλιματικής αλλαγής και του δικαιώματος στην τροφή.
  • Να αναπτύξουν την προσωπική τους κρίση και άποψη για τα δύο αυτά ζητήματα που σχετίζονται με την διδακτική ενότητα.
  • Να εξασκηθούν στην χρήση του προγράμματος για την δημιουργία εννοιολογικών χαρτών.

 Η δραστηριότητα αυτή ενδείκνυται για την πρωταρχική εισαγωγή των μαθητών στις έννοιες της κλιματικής αλλαγής και του δικαιώματοςστην τροφή. Οι μαθητές με την παρότρυνση του εκπαιδευτικού καταγράφουν με την μορφή χάρτη τις ιδέες τους για τις δύο αυτές πολύ σημαντικές έννοιες και με αυτόν τον τρόπο ο δάσκαλος του τμήματος μπορεί να αντιληφθεί τον βαθμό κατανόησής.

 

Δραστηριότητα 4

"Τροφές και Ενέργεια"

Στόχοι δραστηριότητας:

  • Να αναπτύξουν οι μαθητές τις απόψεις τους σχετικά με τον συσχετισμό των διατροφικών συνηθειών με την ενέργεια που λαμβάνουμε από τις τροφές.
  • Να προτέινουν τρόπους που θα συμβάλουν στην υιοθέτηση αρτιότερων διατροφικών συνηθειών.
  • Να αντιληφθούν ότι οι τροφές με περισσότερη ενέργεια μπορεί να προκαλέσουν την δημιουργία λίπους, όπως και αντίστοιχα οι τροφές με λιγότερη ενέργεια δεν συμβάλουν την ομαλή λειτουργία του οργανισμού.
  • Να κατανοήσουν το γεγονός ότι η κατανάλωση τροφών πρέπει να συμβαβίζει με της ενεργειακές ανάγκες του οργανισμού. 

 Στην συγκεκριμένη δραστηριότητα θα διαφανεί η κατανόηση του μαθήματος από πλευράς των μαθητών καθώς καλούνται να δώσουν απάντηση σε ερωτήματα που σχετίζονται με το περιεχόμενο που μαθήματος. Ο εκπαιδευτικός μπορεί, να βοηθάει, να τονίζει και να κατευθύνει τις απόψεις των μαθητών, προκειμένου να καταγράψουν τις απαντήσεις τους με αρτιότητα.

 

Δραστηριότητα 5

"Ηθικά διλήμματα"

Στόχοι δραστηριότητας:

  • Να προβληματιστούν οι μαθητές σχετικά με ηθικά προβλήματα.
  • Να κατανοήσουν την ύπαρξη τέτοιων ειδών ζητημάτων σε όλο τον κόσμο.
  • Να αναπτύξουν συναισθήματα συμπόνιας και κατανόησης αλλά και να αυξήσουν την ορθή τους κρίση και το αίσθημα αυτοεκτίμηση.

   Οι μαθητές, θα διαβάσουν τα ηθικά διλήμματα που τους παρατίθενται στην συγκεκριμένη δραστηριότητα και θα αναπτύξουν την κρίση τους σχετικά με την κρισιμότητα των παραδειγμάτων που παρουσιάζονται, αυξάνοντας το αίσθημα της ενσυναίσθησης και της ορθής κρίσης, κατανοώντας αλλά κυρίως εξετάζοντας από όλες της πλευρές το θέμα. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να παροτρύνει τους μαθητές να καταγράψουν τις απόψεις τους σχετικά με το κάθε ζήτημα που τους παρατίθενται, προκαλώντας να μπούν στην θέση των ατόμων που περιγράφονται και να εκτιμήσουν την κατάσταση με τα δικά τους προσωπικά δεδομένα και εμπειρίες.


Δραστηριότητα 6

"Τι τρώει η οικογένεια μου μέσα σε μια εβδομάδα;"

Στόχοι δραστηριότητας:

  • Να συμμετάσχουν οι μαθητές ενεργλα σε μια ερευνητική δραστηριότητα που σχετίζεται με τις καθημερινές συνήθειες της οικογένειάς τους.
  • Να συλλέξουν πληροφορίες και να επεξεργαστούν δεδομένα προκειμένου να βγάλουν συμπεράσματα σχετικά με τα χρήματα που καταναλώνει η οικογένειά τους σε μια εβδομάδα.
  • Να πληροφορηθούν για τις διατροφικές συνήθειες οικογενειών από όλον τον κόσμο.
  • Να μάθουν για τα έξοδα που χρειάζονται άλλες οικογένειες ανά τον κόσμο για μια εβδομάδα.
  • Να εξοικιωθούν στην χρήση εμπειρικών δεδομένων για την επεξεργασία δεδομένων.
  • Να αντλησουν πληροφορίες και να σχολιάσει κριτικά στο τέλος για τις διατροφικές ανάγκες της οικογένειας τους σε αντιδιαστολή με άλλες χώρες.
  • Να κατανοήσει την διαφορετικότητα.
  • Να δώσει προτάσεις.  

   Στην δραστηριότητα αυτή οι μαθητές γίνονται ερευνητές της οικογένειάς τους. Καλούνται να βοηθοήσουν στα ψώνια της βδομάδας, να καταγράψουν τα προϊόντα που αγοράζει η οικογένειά τους για μια εβδομάδα, να τα φωτογραφήσει και να υπολογίσει τα χρήματα που χρειάστηκαν για την απόκτησή τους. 

   Σε κάθε περίπτωση, οι μαθητές θα γίνουν κριτικοί αναλυτές των οικονομικών εξόδων της οικογένειας. Αφού έχουν τελειώσει με το πρώτο μέρος της δραστηριότητας, θα κληθούν να σχολιάσουν τις διατροφικές συνήθειες της οικογένειάς τους σε σχέση με τις παρατιθέμενες φωτογραφίες από οικογένειες σε όλον τον κόσμο. Κατα αυτόν τον τρόπο θα ικανοποιήσουν την περιέργειά τους για το πως τρέφονται ανά τον κόσμο, θα αναλύσουν δεδομένα και με κριτική άποψη θα βγάλουν συμπεράσματα, τα οποία θα καταγράψουν στο τέλος με την μορφή μιας μικρής έκθεσης ιδεών.

 

Δραστηριότητα 7

"Τα παιδιά του τρίτου κόσμου"

Στόχοι δραστηριότητας:

  • Να προβληματιστούν οι μαθητές με το εννοιολογικό περιεχόμενο της φράσης "τρίτος κόσμος".
  • Να διατυπώσουν τις απόψεις τους.
  • Να ενημερωθούν περαιτέρω για την κατάσταση των παιδιών των υποανάπτυκτων χωρών.
  • Καταγράψουν τις απόψεις τους με την μορφή άρθρου.

  Οι μαθητές θα προβληματιστούν σχετικά με την κατάσταση διαβίωσης των παιδιών στις αναπτυσσόμενες χώρες του νότου και θα καταγράψουν τις σκέψεις τους με την μορφή εννοιολογικού χάρτη. Με την παρότρυνση του εκαπιδευτικού, μπορούν να διαβάσουν κάποιες παραπάνω πληροφορίες για το θέμα πατώντας πάνω στον υπερσύνδεσμο, ο οποίος θα τους οδηγήσει σε ένα νέο ιστοχώρο με περισσότερες λεπτομέριες για το θέμα. Μπορεί να ακολουθήσει μια μικρή συζήτηση προκειμένου οι μαθητές να ξεδιπλώσουν τις ιδέες τους και να γίνει μια καλύτερη οπτική του προβλήματος.

  Στην συνέχεια, οι μαθητές θα μπούν στην θέση ενός φτωχού πεινασμένου παιδιού από την Αφρική, το οποίο γράφει ένα γράμμα προς ένα χορτάτο παιδί στην ελλάδα. Ο σκοπός του γράμματος είναι, μέσα από την περιγραφή των δυσκολιών της ζωής του φτωχού παιδιού, να εξηγήσουν στο χορτάτο παιδί το μερίδιο της ευθύνης του και να το παρακινήσουν να δραστηριοποιηθεί και να προσφέρει με όποιον τρόπο μπορεί.

  Τα καλύτερα γράμματα θα δοθούν στην τοπική εφημερίδα, σε τοπικές ιστοσελίδες ή και τον ιστοχώρο του σχολείου  για δημοσίευση, ώστε να ευαισθητοποιηθούν αναγνώστες και τοπικοί φορείς.

 

Δραστηριότητα 8

"Φτιάξε το δικό σου κόμιξ"

Στόχοι δραστηριότητας:

  • Να αναπτύξουν οι μαθητές την προσωπική τους κρίση για το ζήτημα της πείνας στον κόσμο.
  • Να δουλέψουν πάνω σε μια δραστηριότητα που οξύνει την φαντασία τους.
  • Να καλλιεργήσουν την δημιουργικότητά τους.
  • Να αναστοχαστούν πάνω στις έννοιες "Πείνα" και "Κλιματική Αλλαγή".

   Οι μαθητές στην συγκεριμένη δραστηριότητα θα πρέπει να διαβάσουν το κόμιξ που τους έχει δοθεί, να το σχολιάσουν και να αναστοχαστούν πάνω στις υπονοούμενες έννοιες που εκφράζει. Η κατανόηση τους αποτελεί βασική πρϋπόθεση για την διεκπεραίωση της δραστηριότητας, αφού θα κληθούν στην συνέχεια να κατασκευάσουν μια δική τους ιστορία με μορφή κόμιξ.

   Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να υπενθυμίζει στους μαθητές ότι το βασικό θέμα της ιστορίας τους πρέπει να είναι η "Πείνα" και η "Κλιματική Αλλαγή" και να προτίνει εναλλακτικές ιστορίες ή παραδείγματα ηρώων από όλο το φάσμα της παιδικής μυθιστοριογραφίας και εικονογράφησης.